Link Website


Dia pergi tanpa sepatah kata

Dulu tahun 2011 kau hadir tanpa ku duga
Kini kau buang ku tanpa ku duga
Terima kasih atas segalanya

Kau telefon ku 2/1/2013
Dan berkata bermimpi tentang ku dan dirimu
Dan ku memegag bayi
Kita berdua pakai baju putih
Berhadapan keluargamu

Tetapi semua itu maya
Mainan tidur sahaja

Tidak ku sangka
Segalanya berubah dalam seminggu sahaja
Aku harap engkau dan keluargamu bahagia
Terima kasih atas perjumpaan terakhir dialamanda
6 januari 2013 ahad detik awal dan akhirnya
Akan ku ingati selamanya

Kau buang aku dialam maya
Dan juga dialam realiti sebenarnya
Terima kasih segalanya

Sebelum berjumpa kau telah hilangkan diri tapi tidak sampai remove aku
Apa yg kurasakan ini
Hanyalah menyakiti hati

Perjumpaan diskype
Mungkin perjumpaan yg penuh prejudis
Penuh kelukaan hati

Terima kasih kerana pernah membahagiakan hatiku ini
Salam ingatan salam kasih
Salam peringtan salam dikasihi
Salam mengingati salam mengasihi

Pembuka ucapan dahulu
Dan kini
Penutup dihati yg sedang pilu

Khas buatmu
Nur Adibah binti Sazali


Tension !!
Asal laa PCL tak masuk !!
Soalan bonus laa...
Dapat gak jawab walaupun sikit je....

Entah laa....
Carry Mark bole bantu k tak??
Sem 3 lepas k tak??

Bosan giler....
Tgk buku yg sama....
Boleh kacau idup kita....

Huh !!
yg dekan k yg tak dekan k...
Situasi sama sahaja....
Tetap dapat jwb ap yg kitorg ingat....


Semoga sem 3 dapat masuk dgn kejayaan pointer lebih up....
CGPA 3.oo up hahaa....

Forum Bi.. ( Bankruptcy)

Topic : Many Cause Make People Bankrupt

Unsucccesful Businessman : Muhammad Khaidir bin Ahmad Radzi
Succesful Businessman : Muhammad Shauqi bin Osmera
Constant : Syamsol Ma’arif
Director General Of Insolvency :Mohd Azwan bin Bahari
Moderator : Nur Atiqah (Kiky)

Moderator : Assalamualaikum, and a very good morning to all the addience in the studio and also at home. Today’s Topic is “Many cause can make people bankrupt”. To discuss our topic i would like to introduce our special guest. From my left is mister Muhd khaidir as a Unsucessful
Businessman and mister Syamsol Ma’arif as a conslatant and from my right mister Muhd Shauqi as a Succesful Businessman and the last one is mister Mohd Azwan as a Director General at insolvency. First at all, i would like to ask mister Shamsul Ma’arif, can you explain
what is bankrupt and how can one declared bankrupt ?

Mister Syamsol : Before that, thanks for invite me to your forum. Bankrupt is bankruptcy divison headquarters was established at the insolvency department to manage / regulate and resolve problems in matters related to bankruptcy causes. Someone can declared bankruptcy
in 2 ways, first the individual application and second is application by the provider of debt.

Moderator : Ok, Now i want to ask you, mister Khaidir, how a person is bankrupt either losing property or business ? Can you explain how ?

Mister Khaidir : If you are declared bankrupt and own a business, it will be closed as soon as the bankruptcy order has been made. This means that your employees will be dismissed. You will not be able to be involved informing, managing or promoting a new company without the
permission of the court. And When you are declared bankrupt, you have to hand over all valuable assets (including your home) to the trustee. If you are in the process of leasing or buying a product on hire purchase it will be taken away from you and returned to the
original owner.

Moderator : Ok thanks for sharing your discussion yes, we may lose property or business if someone is blacklisted. Mister Shauqi, What is your suggestions to improve finances or to avoid going bankrupt? can you explain.

Mister Shauqi : First, make a list of your debts and write down the phone number to each of your creditors. You may able to avoid filling bankruptcy if you are able to make payment agreements with each of your creditor. Second, change your spending habits. Cut back on extras like eating out. Third, cut up your credit cards. Credit cards can contribute to bankruptcy because they allows you to spend frivolously.

Moderator : Ok, thanks to your suggestion, Now, lets we move on to our director general of insolvency, mister Azwan, how about you? What are the roles and responsibilities of the director general of insolvency?

Mister Azwan : Roles and responsibilities of the director general of insolvency is investigate the assets, liabilities and affairs of the bankrupt, divide the property to creditors, investigate and take action against any party under section 55 (5) of the bankruptcy act 1967, considering the application of the bankrupt, and the saleof asset and other and provide a report to the court.

Moderator : Okay thank you, as a director general of insolvency. How about you, mister Syamsul. Can you explain about the responsibilities of a bankrupt?

Mister Syamsol : The responsibility of a bankrupt is present to the department of insolvency Malaysia soon, comply with all court orders and directives of the bankrupt act 1967, and submit a statement of income and expenditure every six (6) month.

Moderator : Thanks you, mister Syamsol, next question goes to mister Khaidir. What are the affect of bankrupt to a person like you?

Mister Khaidir : Yes, affect when a person is adjudicated a bankrupt. All property vested in bankrupt to the director general (debtor lost the right and control), all matter and liabilities administered by the director general and director general of insolvency shall take and keep all books, papers and related documents.

Moderator: Ouch okay, the main function of the bankruptcy section? Can you explain, mister Azwan.

Mister Azwan : The main function of bankruptcy section is ensure the administration of bankruptcy Cases to the implemented efficiency and in accordance with the provisions of the bankruptcy Act 1967. Advertise and submit order acceptance and the order of Adjunction. Accept and reject a proof of debt from is filled by creditors and provides dividend scheme.

Moderator: Thanks for director general, how about your mister Shauqi? I want to ask you about causes bankruptcy? I think many causes can make people bankrupt. Maybe U can story about this and explain how it occurs?

Mister Shauqi: Bankruptcy occurs for a number of reasons, both within and exclusive of a person’s control. One reason individuals can file for bankruptcy is personal debt. Namely credit cards , personal loans, mortgages and car notes. When a person Is no longer able to make minimum monthly payments, she has two choices: allow her debtors to seek legal action against her or to use the bankruptcy law. Which Option a consumer chooses depend s on his individual situation and the reasons he had for filling bankruptcy.

Moderator : Thank you mister shauqi for your story .okay how I’m going to ask mister syamsol On how mister khaidir should have been done after he have been done bankrupt.

Mister Syamsol : As we know mister Khaidir cannot open other business until his name is cleared from any debt and bankrupt status. So what mister khaidir have to do after his has gone bankrupt, if mister Khaidir want to open up a new business is mister Khaidir must settle all his debt and make sure that he must have a strong financial Status.

Mister Khaidir : There are lot of causes that have make me gone bankrupt. Some of them are my personal problem. Since i open up this business i have a lot of debt not just with Bank but with other people also .so the way to settle all the debt the bank and General Director of insolvency has declared me as a bankrupt person.

Moderator : Thank you mister Khaidir for you explanation the next question I’m going to ask Mister Shauqi , how can you be a successful businessman and avoided the Causes of bankrupt?

Mister Shauqi : It is true that I’m a successful business but at the same time I’m also facing the Same problem as mister Khaidir but I can manage my debt and settle it in order to avoid myself from being a bankrupt person. And i give you four (4) Tips For The Successful Businessman, First, Vision The businessman should also have a clear view on what is happening in the market. From very far he should recognize his potential customers and "attack" them at the right moment. At the same time he should be aware of the dangers that surround him, anticipate, absorb the environment and be prepared to act immediately.Second, Knowledge He should know all about the products he sells from beginning to end, every detail should be an open book to him.
Third, Enough is enough This phenomenom also holds a wise lesson for the businessman. He has to restrict himself to a number of products he can handle and products that matches his skills and abilities. The last tips is, Courage You see, the businessman can learn a great deal from this majestic bird that embodies not only beauty, strength and freedom but that possesses also the essential conditions and abilities to survive.

Moderator : I think that’s all for our discussion today. Hope all of us get more information on this topic. Before we end this forum, i would like to thanks to our guest mister Khaidir, mister Shauqi, mister Syamsol and mister Azwan because willing to share their opinion and story. Okay, we meet again next week on another interesting.
Assalammualaikum and good bye!

“Iman itu memiliki tujuh puluh cabang (riwayat lain tujuh puluh tujuh cabang) dan yang paling utama...

Silakn bc,,skdr perkongsian:
Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah saw bersabda, “Iman itu memiliki tujuh puluh cabang (riwayat lain tujuh puluh tujuh cabang) dan yang paling utama ialah Laa ilaaha illa Allah, dan yang terendah ialah membuang duri dari jalan. Dan malu juga merupakan salah satu cabang iman.” (Ashhabus Sittah).

Banyak ahli hadits yang menulis risalah mengenai cabang iman di antaranya ialah : Abu Abdillah Halimi rah a dalam Fawaidul Minhaj, Imam Baihaqi rah a dalam Syu’bul Iman, Syaikh Abdul Jalil rah a dalam Syu’bul Iman, Ishaq bin Qurthubi rah a dalam An Nashaih, dan Imam Abu Hatim rah a dalam Washful Iman wa Syu’buhu.

Para pensyarah kitab Bukhari rah a menjelaskan serta mengumpulkan ringkasan masalah ini dalam kitab-kitab tersebut. Walhasil pada hakikatnya iman yang sempurna itu mempunyai 3 (tiga) bagian :

1. Tashdiq bil Qalbi, yaitu meyakini dengan hati,

2. Iqrar bil Lisan, mengucapkan dengan lisan, dan

3. Amal bil Arkan, mengamalkan dengan anggota badan.

Cabang iman terbahagi lagi menjadi 3 (tiga) bahagian, yaitu yang berhubungan dengan :

1) Niat, aqidah, dan amalan hati;

2) Lidah; dan

3) Seluruh anggota tubuh.


1) Beriman kepada Allah, kepada Dzat-Nya, dan segala sifat-Nya, meyakini bahwa Allah adalah Maha Suci, Esa, dan tiada bandingan serta perumpamaannya.

2) Selain Allah semuanya adalah ciptaan-Nya. Dialah yang Esa.

3) Beriman dengan para malaikat.

4) Beriman dengan kitab-kitab yang diturunkan Allah kepada para Rasul-Nya.

5) Beriman dengan para Rasul.

6) Beriman dengan takdir yang baik mahupun buruk, bahawa semua itu datang dari Allah.

7) Beriman kepada hari Kiamat, termasuk siksa dan pertanyaan di dalam kubur, kehidupan setelah mati, hisab, penimbangan amal, dan menyeberangi shirat.

8)Meyakini akan adanya Syurga dan Insya Allah semua mukmin akan memasukinya.

9) Meyakini neraka dan siksanya yang sangat pedih untuk selamanya.

10) Mencintai ALLAH

11) Mencintai karena Allah dan membenci karena Allah termasuk mencintai para sahabat, khususnya Muhajirin dan Anshar, juga keluarga Nabi Muhammad saw dan keturunannya.

12) Mencintai Rasulullah saw, termasuk siapa saja yang memuliakan beliau, bershalawat atasnya, dan mengikuti sunnahnya.

13) Ikhlas, tidak riya’ dalam beramal dan menjauhi nifaq.

14) Bertaubat, menyesali dosa-dosanya dalam hati disertai janji tidak akan mengulanginya lagi.

15) Takut kepada Allah.

16) Selalu mengharap Rahmat Allah.

17) Tidak berputus asa dari Rahmat Allah.

18) Syukur.

19) Menunaikan amanah.

20) Sabar.

21) Tawadhu dan menghormati yang lebih tua.

22) Kasih sayang, termasuk mencintai anak-anak kecil.

23) menerima dan ridha dengan apa yang telah ditakdirkan.

24) Tawakkal.

25) Meninggalkan sifat takabbur dan membanggakan diri, termasuk menundukkan hawa nafsu.

26) Tidak dengki dan iri hati.

27) Rasa malu.

28) Tidak menjadi pemarah.

29) Tidak menipu, termasuk tidak berburuk sangka dan tidak merencanakan keburukan atau maker kepada siapapun.

30) Mengeluarkan segala cinta dunia dari hati, termasuk cinta harta dan pangkat.


31) Membaca kalimat Thayyibah.

32) Membaca Al Quran yang suci.

33) Menuntut ilmu.

34) Mengajarkan ilmu.

35) Berdoa.

36) Dzikrullah, termasuk istighfar.

37) Menghindari bicara sia-sia.


38) Bersuci. Termasuk kesucian badan, pakaian, dan tempat tinggal.

39) Menjaga shalat. Termasuk shalat fardhu, sunnah, dan qadha’.

40) Bersedekah. Termasuk zakat fitrah, zakat harta, memberi makan, memuliakan tamu, serta membebaskan hamba sahaya.

41) Berpuasa, wajib mahupun sunnah.

42) Haji, fardhu mahupun sunnah.

43) Beriktikaf, termasuk mencari lailatul qadar di dalamnya.

44) Menjaga agama dan meninggalkan rumah untuk berhijrah sementara waktu.

45) Menyempurnakan nazar.

46) Menyempurnakan sumpah.

47) Menyempurnakan kifarah.

48) Menutup aurat ketika shalat dan di luar shalat.

49) Berkorban hewan, termasuk memperhatikan hewan korban yang akan disembelih dan menjaganya dengan baik.

50) Mengurus jenazah.

51) Menunaikan hutang.

52) Meluruskan mu’amalah dan meninggalkan riba.

53) Bersaksi benar dan jujur, tidak menutupi kebenaran.

54) Menikah untuk menghindari perbuatan keji dan haram.

55) Menunaikan hak keluarga dan sanak kerabat, serta menunaikan hak hamba sahaya.

56) Berbakti dan menunaikan hak orang tua.

57) Mendidik anak-anak dengan tarbiyah yang baik.

58) Menjaga silaturrahim.

59) Taat kepada orang tua atau yang dituakan dalam agama.

60) Menegakkan pemerintahan yang adil

61) Mendukung jemaah yang bergerak di dalam kebenaran.

62) Mentaati hakim (pemerintah) dengan syarat tidak melanggar syariat.

63) Memperbaiki mu’amalah dengan sesama.

64) Membantu orang lain dalam kebaikan.

65) Amar makruh Nahi Mungkar.

66) Menegakkan hukum Islam.

67) Berjihad, termasuk menjaga perbatasan.

68) Menunaikan amanah, termasuk mengeluarkan 1/5 harta rampasan perang.

69) Memberi dan membayar hutang.

70) Memberikan hak tetangga dan memuliakannya.

71) Mencari harta dengan cara yang halal.

72) Menyumbangkan harta pada tempatnya, termasuk menghindari sifat boros dan kikir.

73) Memberi dan menjawab salam.

74) Mendoakan orang yang bersin.

75) Menghindari perbuatan yang merugikan dan menyusahkan orang lain.

76) Menghindari permainan dan senda gurau.

77) Menjauhkan benda-benda yang mengganggu di jalan.

Who is this person? Reward US$???

Location : kptm hostel
Name : unknowns ???
Job : robber bra and underwear
Age : average more than 24
Religion : christian
other job : fucking a pussy
Sex : Shemale/Maleshe/Male/Female
Hobby : Masturbate at public (top 10 hot person)
Height : maybe 185 cm
Weight : maybe average 50 until 70
Clothing : black shirt,boxer and skinny hair.

You know this person?
You call me this number 0104456895....
You give that person and bring my stuff...
Reward is waiting for you...

Lirik Lagu Ummi Akbar

Tajuk Lagu: Ummi
Artis: Akbar

Sebuah luahan hati
Dari seorang anak
Untuk semua ibu
Ibu yang banyak berjasa
Dan khas buat ummiku yang tercinta

Sejak aku dilahirkan
Tak pernah henti kau berkorban
Mengajarku menjadi insan
Yang berbudi punya pegangan
Kala ku tak mendengar kata
Tak pernah kau doaku binasa
Cintamu terhebat di dunia
Tiada lagi yang sepertinya

Bagiku kau segalanya
Kau sentiasa dalam jiwa
Ummi engkaulah ratuku
Permaisuri dalam kalbu

Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi….
Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi….

Khilaf antara kita lumrah
Buatku sering rasa bersalah
Wahai ummi ketahuilah
Kan ku terus melangkah gagah

Sejuta harapan ku bawa
Semangatmu tetap bersama
Sungguh kau tiada gantinya
Walau ku cari serata dunia

Ummi engkaulah maharani
Senyum untukku sekali lagi
Usah bimbang wahai ummi
Andai jatuh ku bangun lagi

Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi….
Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi….

Mungkin engkau sangka aku
Tak peduli tak ambil tahu
Sedang aku teringatkanmu
Senyum tangis dalam rindu

Manis pahit legar di minda
Aku harap dikau percaya
Bahawa aku tetap setia
Doakanlah aku bahagia

Bahtera ini kan ku layar
Hidup ini terus mengajar
Wahai ummi engkau penawar
Kau tetap nyalakan sinar

Ummi yaa lahnan ya,syaqohuwanasyidan dauman ansyuduhu
Fikulli makanin adzkuruhu wa-azhollu azhollu uroddiduhu

Ini janji ikrar anakmu
Berjuang betuli yang lalu
Daku ingin engkau tahu
Kan ku penuhi hasratmu

Walau hidup dengan caraku
Dibina dari petunjukmu
Usah kau bimbang dan pilu
Ku kenangmu dalam doaku

Rindu pasti terlerai nanti
Engkau kan tetap ku ingati
Andai ku tiada di sisi
Di hati tetap menemani

Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi….
Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi.. Ummi….

Luahan Hati ku Pada ibu ku....

Ummi Biarpun ku jarang sangat balik seperti dulu...
aku tetap merinduimu...

Anakde disini sihat sejahtera...
Doakan kejatyaan anakde bersama...
Sentiasa mendapat rahmat darinya...

Copyright By©Muhammad Shauqi Bin Osmera

Lelaki lebih terasa bila hilangnya cinta...

Selama ini aku mencari apa itu cinta sebenarnya...
Dan aku juga pernah merasa pahit manisnya cinta...
Malah aku telah mendengar banyak kisah cinta dari buku dan juga mulut orang yang pernah bercinta...

Cuma aku nak kongsilah apa yang aku dengar dari seorang pensyarah aku bercerita tentang cinta...
Dimana pensyarah aku berkata selama dia membuat kajian kat kolej KPTM ini sebenarnya lelaki ramai yang dapat GB disebabkan oleh perempuan (Putus cinta)...

Di sini menunjukkan biarpun setinggi mana pun ego seseorang lelaki itu letaknya ia...
Tapi bila dah sampai masa dia putus cinta...
Dia seperti mayat hidup yang tiada harapan dan sudah berputus asa dalam kehidupannya seharian...

Lelaki lemah pada tiga perkara tetapi yang paling kuat yang ketiga itu kerana yang ketiga itulah punca yang pertama dan kedua musnah dalam sekelip mata...

Apa kelemahan lelaki???

1. Harta Benda / Duit...

2. Pangkat...

3. Wanita (Punca utama yang pertama dan kedua musnah sekelip mata...)

Apakah benar lelaki susah nak mengalirkan air matanya???

Jawapannya betul lelaki memang susah sangat nak mengalirkan airmata kecuali bila dia merasa kehilangan sesuatu yang berharga disisinya hilang maka barulah si lelaki tersebut menangis...

Wanita Satu dunia bersetuju dan bersependapat bahawa airmata lelaki itu lebih berharga dari sebutir permata ditangan mereka...

Kenapa mereka berkata sebutir permata???
Kenapa tak kaitkan emas ke gangsa ke atau benda lain ke??

Jawapannya ialah kerana permata itu adalah hiasan yang paling cantik diletakkan ditangan dan paling susah nak dibentuk kerana ianya amatlah unik sekali kejadian berasal dari batu dan batu ni juga dikatakan sama macam lelaki susah nak buat dia menagis sama macam susah nak bentuk batu permata yang kasar tadi menjadi permata yang cantik dan halus buatannya...

Tanpa lelaki ada ke wanita wujud kat dunia ini??

Jawapannya memang benar tanpa lelaki wanita takkan wujud kat dunia ini tanpa keinginan lelaki untuk ada pasangannya sendiri...

Dan wanita itu dari tulang rusuk kiri lelaki...
Tulang rusuk itu lembut dan berlembutlah kamu dengan wanita yang kamu samping selalu...
Tulang rusuk itu lembut maka janganlah kamu ingin meluruskan ia kerana makin lurus makin ia akan patah...

Tanpa wanita adakah dunia ini boleh bergegar dengan tangannya??

Jawapannya wanita (ibu) soalan kat atas ini perumpamaan melayu yang bermaksud...
Wanita mempunyai tanggungjawab sebagai penolog (isteri) disisi lelaki sebagai ketua keluarga (suami)...

Kebanyakan wanita makin lama makin berani membuat onar dalam kehidupan dunia...

Kebanyakan lelaki makin lama makin berani meletakkan nafsu sebagai tangga aras untuk membalas dendam akibat putusnya cinta yang terdahulu???

Akhirnya apa yang akan jadi jika diatas itu makin berterusan???

Jawapannya amatlah mudah...



By Shauqi Qi · Saturday, February 19, 2011

Related Posts with Thumbnails